Každý den se na různých místech, ať už jde o osobní setkání nebo internetová fóra, Facebook atd., setkávám s různymi názory a doporučeními, které lidé opakovaně používají, i když to nemusí být tak úplně pravda. Rozhodl jsem se proto sepsat tento článek, ve kterém tyto omyly uvedu na pravou míru.

1. Moc řešíte ketózu

Většina lidí si po přechodu na ketodietu, resp. po vyřazení sacharidů, nakoupí ketopásky a každý večer či ráno na něj čůrají a těší se, že se páska krásně zbarví do fialova. Jasně, ze začátku je to pochopitelné. Horší je, když to ten člověk dělá třeba i o několik týdnů či měsíců později, pak je docela možné, že páska bude zbarvená jen málo nebo téměř vůbec. Co se to děje? Nejsem v ketóze? V ketóze samozřejmě jste. Je potřeba si uvědomit, že tělo vylučuje ketony močí jen pokud jich má více než potřebuje. Po několika týdnech v ketóze je tedy vaše tělo dostatečně efektivní ve spalování tuků a vytváří si jen tolik ketonů, kolik potřebuje. Pokud chcete přesnější číslo, kupte si ketonmetr. Pokud je ale vaším cílem hubnout, to jestli jste v ketóze nebo ne, nemá vliv na hubnutí.

2. Moc řešíte množství ketonů

Sledovat množství ketonů v krvi je pro běžného smrtelníka zbytečnost. Pouze lidé, kteří se snaží pomocí ketodiety léčit nějakou chorobu, jako je například epilepsie, mají opodstatnění dané množství sledovat. Abyste měli vysoké množství ketonů v krvi, musíte jíst hodně tuku. Což je ale zcela v rozporu s tím, pokud se snažíte hubnout. Navíc, vysoké množství ketonů v krvi omezuje schopnost těla pálit tělesné zásoby tuku, protože tělo má dostatek ketonů ze stravy. Pokud se tedy snažíte zhubnout, nesnažte se za každou cenu do sebe nacpat všechen tuk co objevíte. Dejte si raději bílkoviny, které s sebou nesou i ten tuk.  Bílkoviny vás zasytí a sníte pak menší množství tuku. Samozřejmě v množství, které bude odpovídat vašemu kalorickému příjmu.

3. Bojíte se bílkovin

Jedním z největších strašáků ketodiety jsou bezesporu bílkoviny. Ze všech stran slyším, že člověk by neměl jíst moc bílkovin, jinak si je tělo přemění na glukózu a člověk tak nebude v ketóze. Existuje několik studií, které se zabývají spojitostí mezi množstvím přijatých bílkovin a GNG (glukoneogenezí). Naštěstí pro nás, žádná studie neprokázala, že by došlo ke změně v rychlosti tvorby glukózy, tedy, daná teorie je prozatím neplatná. Samozřejmě, v budoucnu se mohou objevit studie, které tuto teorii podpoří. Kdo ví.

4. Bojíte se soli

Sůl nad zlato. Teprve nyní, na ketodietě, mi tento výraz dává smysl. Bez soli není možné fungovat. A rozhodně není potřeba bát se soli, zejména na ketodietě. Ketodieta je diuretická a tělo si neudržuje minerální látky, je tedy potřeba je doplňovat. Hodně solit, pít vývary, příp. sůl rozpustit ve vodě. V případě nedostatku soli budete unavení, bude vás bolet hlava, budete mít nízký tlak, budete zavodnění a opuchlí.

5. Přeháníte to s tukem

Jak už jsem psal v předchozích odstavcích, věta „musíte jíst tuk, abyste pálili tuk“ je totálně od věci. Jasně, pokud jste x let jedli hodně sacharidů a přejdete na ketodietu, tak budete moct jíst hromadu tuků a stále budete hubnout. Tělo je totiž neefektivní ve spalování tuků. Časem se to však naučí a potom hubnout přestanete, v horším případě začnete zase přibírat. Je proto dobré si dobře vypočítat makra a zapisovat si je, např. do kalorických tabulek.

6. Jíte moc často nebo mlsáte

Většina lidí se do ketodiety pouští právě za účelem hubnutí a proto by tito lidé měli jíst v co nejmenší frekvenci, nejlépe 1 – 3 jídla za den, bez svačinek. Z vlastní zkušenosti vím, že čím častěji jím, tím více jsem „rozežraný“. Ideální je při hubnutí praktikovat přerušované hladovění, např. 16:8. Přes den se nemusíte zabývat ani zdržovat jídlem a večer se můžete pořádně nadlábnout.

7. Příliš nasloucháte svému tělu

Další věc, se kterou se setkávám, je rada „naslouchej svému tělu“. Samozřejmě, je to logické, pokud například cítím, že mi nějaké jídlo nedělá dobře, tak ho nebudu příště jíst. Na takovýto instinkt se ale nedá spoléhat v případě hubnutí. Až moc často vidím rady tipu: „pokud máš chuť na sladké, dej si víc tuku“. Proč bych to dělal? Co když už mám své nastavené kalorie pro dnešek splněny? Nebudu přece jíst navíc. Je potřeba si uvědomit, proč to děláte. Nastavit si priority. Chcete zhubnout nebo si radši dáte tu dobrotu? Hubnutí je strastiplná cesta, ale je důležité být konzistentní a vytrvat. Nesnažte se podkopávat své snažení tím, že budete zbytečně mlsat. Jedno takové sousto může způsobit, že překročíte svůj kalorický příjem a nebudete hubnout. Obzvlášť to platí na ketodietě, jelikož tuk je velmi kaloricky vydatný.

Dost často také platí, že chutě na jídlo jsou způsobeny právě nedostatkem minerálních látek, je proto důležité si je hlídat. A pokud by vás opravdu přepadla chuť na sladké a chcete se jich zbavit, doporučuji dát si kyselou okurku nebo kysané zelí.

8. Máte často hlad

„Všichni říkali, že na ketodietě budu hubnout a nebudu mít hlad. Ale já mívám často hlad.“

Je zcela přirozené, že při hubnutí budete mít hlad. A hlavně – je to očekávatelné. V žádném případě to neznamená, že jakmile dostanete hlad, měli byste utíkat do lednice nebo sáhnout po prvním jídle co najdete. Je potřeba tento fakt přijmout. Hubnutí není kulinářský výlet. Opět, je důležité dbát na adekvátní příjem bílkovin – bílkoviny umí velmi dobře zasytit a zároveň neobsahují velké množství kalorií. To stejné platí pro zelenou zeleninu, plnou vlákniny, jako je brokolice, špenát a tak dále.

9. Moc pijete

Je samozřejmě důležité dostatečně pít, ale rozhodně to neznamená, že byste měli vypít 4 – 5 litrů za den. Stejně jako jíte, když máte hlad, měli byste pít, když máte žízeň. Pokud budete hodně pít, budete chodit často na záchod a budete si z těla vyplavovat minerální látky, které poté povedou k tomu, že se budete cítit více unavení, podráždění a tak dále. Řešením je tedy buď pít méně, nebo doplňovat ztracené látky navíc.

10. Ketodieta zpomaluje metabolismus

Jak už jsem zmiňoval ve své definitivní příručce, ke zpomalení metabolismu dochází na jakékoliv dietě. Je to způsobeno omezením kalorií. Tělo se tak přizpůsobuje stavu, kdy dostává méně jídla. Samozřejmě nejde o nijak drastické zpomalení, ale liší se od člověka. Při návratu na běžný kalorický příjem se metabolismus vrací na svou původní rychlost. Takzvaný „jojo“ efekt není tedy důsledkem diety, je to důsledkem toho, že člověk se vrátí ke svým starým stravovacím návykům a jí více kalorií, než jeho tělo potřebuje, což vede k tomu, že veškerou hmotnost nabere zpět. Správně nastaveným kalorickým příjmem se tomuto jevu můžete zcela vyhnout.

Máte nějaké další otázky? Ptejte se v komentářích a budu se snažit vám odpovědět.